Musikken 2019

Musikken, vi skal høre
Opstillet alfabetisk efter komponistens efternavn. Klik på navnet for at læse mere om hvert værk.


Stijn Aertgeerts: Bipolarity

Komponisten har personer i sin nære omgangskreds, der lider af maniodepressiv psykose (bipolar disorder). Det er svært at forestille sig, hvor hårdt det må være at leve med disse “anfald”, hvor personen lynhurtigt går fra en tilstand af hypomani til svær depression, eller det der er værre. Med dette stykke har komponisten forsøgt at beskrive disse forskellige tilstande, fra en følelse af stor lykke til dyb sorg,fra ren eufori til sort dysterhed. Stykket begynder meget energisk,næsten overenergisk og en smule nervøst. Stemningen skifter til en følelse af manglende selvtillid, der kommer til udtryk i de mange cadenzaer fra bl.a. cornet og euphonium. Herefter følger en plagende stemning af en stadigt voksende sorg. Vi får en uhyggelig påmindelse om værkets åbning, hvorefter stemningen skifter til ro, optimisme og for et ganske kort øjeblik til fuldstændig lykke. Dette ender dog brat, da I vil kunne høre en person, som bogstaveligt talt trækkes ned i dybet af en kæde. Nu begynder den totale spiral ned mod mørket, og alt kommer mere og mere ud af kontrol ….mod en tung og mørk slutning. Spilles i Elitedivisionen.


The Best Of Bond, arr. Darrol Barry

Spilles af Hjemmeværnets Musikkorps Aarhus i Koncertdivisionen.


Mario Bürki: “Terra Pacem”

”Terra Pacem” eller ”Fred på jord” af Mario Bürki beskriver menneskehedens ønske om fred blandt alle folkeslag på Jorden.Begyndelsen af stykket skal symbolisere Jordens hjerteslag. Derefter følger værkets hovedtema om det uopnåelige ønske om fred.Selve højdepunktet for Choralen ”Grandioso” beskriver syndsforladelsen, som er nødvendig for at opnå den indre fred. Undervejs står hurtige, rytmisk prægede dele for aggression og vrede.Værket slutter med en voluminøs Dur-Akkord, som et sidste hjerteslag. Dette bliver et symbol for den evige veksel mellem krig og fred som afspejler menneskets liv på jorden gennem årtusinder. Spilles af Greve Pigegarde i 2. division.


Etienne Crausaz: Sinfonietta nr. 3

Sinfonitta nummer 3 er et moderne stykke brassbandmusik, skrevet af den schweiziske tubaist Etienne Crausaz.  På trods af komponistens relativt unge alder (han er født i 1981) sporer man en vis modenhed i tonesproget. I dette værk høres således elementer af både det 20. århundredes orkestermusik, filmmusik og jazz! Sinfonietta nummer 3 er til tider rytmisk kompleks, til tider smuk og lyrisk. Der er alt hvad der skal være af hurtige noder, langsomme noder, solistpassager og tuttisteder. Det hele behændigt kogt sammen til et vellydende konglomerat, som formår at udfordre bandet og på samme tid fornøje publikum.Kære publikum, sæt jer godt tilrette og lad jeres sanser mætte !-)Spilles i Elitedivisionen


Thierry Deleruyelle: Lions of Legends

Lions of Legends er komponeret af Thierry Deleruyelle i 2016. Thierry Deleruyelle er en 36 årig fransk komponist, dirigent og perkussionist uddannet fra det Franske musikkonservatorium (CNSM)Han er den første franske komponist der har skrevet prøvestykket til European Brassband Competition i Champion divisionen.Det var også Thierry Deleruyelle, der komponerede test piecet “Brotherhood” til British Open i 2017.Thierry skriver for både orkestre, ensembler og solister. Han har fået flere første præmier for sine værker i internationale konkurrencer. Lions of Legends er et bestillingsværk fra Eurofestival 2016.Stykket tager udgangspunkt i menneskets fascination af løven, helt tilbage fra antikkens tid. Komponisten beskriver i 5 afsnit, løvens historie og egenskaber gennem århundreder. Egenskaber som symboliserer mod, styrke og temperament.Spilles af Frederiksberg Brass Band i 1. division


Peter Graham: The 39th Parallel

På den 39. sydlige breddegrad ligger den New Zealandske by Whanganui, og i hjertet af byen ligger floden Te Awa Tupua.Del 1, en musikalsk evokation af forløbet af floden der udspringer fra Mount Tongariro, er skrevet i henhold til det gyldne snit (det grundlæggende matematiske princip, der styrer naturen). En række af metriske modulationer får tempoet i musikken til at stige gradvist igennem satsen.Del 2 – Apakura – udvikler et tema, der er antydet i del 1, men nu fuldt realiseret. Dette “Home”-tema er en klagesang for den afdøde Kevin Jarrett – en vigtig figur på den newzealandske musikscene, der levede i byen Whanganui. Klagesangen refererer til musik, der udgjorde en del af Jarretts musikalske oplevelser i New Zealand Army Band, som høres som et ekko af Urbach-marchen Through Bolts and Bars, og National Band of New Zealand, igennem antydninger af Dean Goffins ’Rhapsody in Brass’. [- som kan høres spillet af Svogerslev Brass Band i 2. division]Spilles i Elitedivisionen


Edward Gregson: Of Distant Memories

“The first original test-piece for brass band (Labour and Love by Percy Fletcher) was composed in 1913 for the National Brass Band Championships, held at London’s Crystal Palace. As the centenary of that event approached, I decided to write a work which paid tribute not only to that particular work, but also to some of those other early test-pieces written in the first few decades of the twentieth century, and which still form the backbone of the brass band repertoire today. The list of the composers is a distinguished one of course, including well-known names such as Holst, Elgar, Ireland, Bliss, Howells and Vaughan Williams, alongside other less familiar ones.Of Distant Memories pays homage to these composers and their music, and in the process summons up a kind of subconscious memory bank of the musical languages, styles and forms used by them. To this end my music is conceived in the form of a ‘traditional’ tone poem, reflecting certain aspects (e.g. melodic, harmonic, textural) of those early test pieces. Although I have kept to fairly traditional concepts in planning the architecture of the work, certain aspects of the instrumentation, or scoring, are more contemporary in colouristic terms, as befits a composer writing in the twenty-first century. The percussion requirements are fairly modest, however, similar to those used in the works of that period.The brass band tradition owes much to the composers of that period, for through their music they established a truly homogeneous ‘British’ brass band sound which has spread throughout many parts of the world. That tradition flourishes today and remains important for today’s composers, even if their musical language is far removed from that of their predecessors. Of Distant Memories is my own way of repaying that gratitude. “– Edward GregsonSpilles i Elitedivisionen


Edward Gregson: Voices of Youth

”Voices of Youth” er et af Edward Gregsons tidlige værker for brass band, skrevet da han stadig var studerende på Royal Academy of Music i London. “Voices of Youth” blev bestilt og uropført af The National Youth Brass Band of Great Britain under ledelse af Geoffrey Brand.Værket har tre satser: ”Nobility of Youth”, “Sadness and Tenderness” og “Gaiety”.I ”Nobility of Youth” vises en levende sonoritet, elsket af Salvation Army Band-komponister som blandt andre Eric Ball og, i særdeleshed, Ray Steadman Allen, hvis musik Edward Gregson beundrede.Melodierne her og også i den langsomme sats trækker tråde tilbage til både Gustav Holst og Vaughan Williams.Sidste sats ”Gaiety” er formentlig den mest sammensatte af de tre, begyndende i den harmoniske verden fra Gilbert Vinter – hvis indflydelse Gregson allerede anerkendte på dette tidspunkt. Og sluttende i en vals, som selv Percy Grainger ville have været stolt af.Spilles af Brass Band Da Capo i 3. division.


Dean Goffin: Rhapsody in Brass

Rhapsody in Brass er i tre satser og blev skrevet til British Open Championships i 1949. Ud over de italienske tempoangivelser, er satserne hverken navngivet eller beskrevet fra kom­po­nistens hånd, så det er op til den enkelte dirigent at tolke dem.Det er simpelt hen en dejlig rundtur i de klassiske brassband-dyder.Noget bemærkelsesværdigt ved Rhapsody in Brass er, at det er skrevet som test-piece af en Frelsens Hær komponist. Dean Goffin blev født i 1916 i New Zealand. Som 19-årig blev han udnævnt til Bandmaster i ‘The Wellington South Band’. Da anden verdenskrig brød ud gik han ind i New Zealands hær, hvor han blev Bandmaster i forskellige Army Bands. I tiden i hæren komponerede og arrangerede han utallige værker. Bl.a. Rhapsody in Brass. Der er meget Dean Goffin musik at vælge imellem, men mon ikke The Light of the World fra 1950, er det vi kender bedst i brassband-kredse i Danmark?Spilles af Svogerslev Brass Band i 2. division.


Jacob de Haan: Oregon

Denne fantasi for Brass Band fortæller historien om Oregon, en af Amerikas nordvestlige stater. Lytteren bliver taget med på en togrejse med Northern Pacific Railroad, som fører os gennem det fascinerende landskab i Oregon. En eventyrlig rejse, hvor vi blandt andet passerer fortidens indianere, cowboys, guldgravere og prærievogne.God rejse!Spilles af Sejs Blæserne i 3. division


Jan de Haan: Purcellian Fantasia

Denne komposition af Jan de Haan er baseret på marchen fra Henry Purcells ”Music for the Funeral of Queen Mary II”, et værk, der blev komponeret i 1694.Fantasiens hovedtema følges af forskellige, overlappende satser. I disse er temaet imidlertid ikke kun videreudviklet, men udgør samtidig en kontrast til det oprindelige tema. Til tider afviger det tematiske materiale så meget, at værket får sin egen karakter; men komponisten vender igen og igen tilbage til fragmenter af det primære tema. Værket er skrevet til de hollandske brassband-mesterskaber i 2017, hvor det var pligtstykke i 4. division.Spilles af FDF Gladsaxe Brass Band i 3. division.


Philip Harper: Olympus

Olympus er skrevet af Philip Harper og beskriver de Olympiske lege i fire dele:Opening Ceremony,med flotte fanfarer.The Temple ofZeus, med smukke soloer, som beskriver menneskehedens ældste civilisationer.Videre til den lyriske del:TheOlympic Flame.Finalen, The Olympic Truce, beskriver smukt pagten om at ende krige og konflikter under de olympiske lege. Komponisten beskriver selv stykkets udvikling med de tre olympiske kendetegn: højere, hurtigere og stærkere. Kendetegn som også kan passe på en brass bandkonkurrence 😉Stykket blev valgt som teststykke i 3. division til Regional contests of the National Brass Band Championships i 2012.Spilles af Aalborg Post Orkester i 3. division


Egil Hovland: Fanfare og Koral

Egil Hovland er måske ikke den mest kendte komponist internationalt, men står som en af de vigtigste norske komponister i det tyvende århundrede. Fanfare & Koral er hans mest kendte orkesterværk, og har siden uropførelsen i 1967 været et standardværk for de norske symfoniorkestre og de norske harmoniorkestre.Spilles af Aarhus Post Orkester i koncertdivisionen.


Lopez & Lopez: LET IT GO, arr. Frank Bernaerts

LET IT GO er Hoved temaet fra Walt Disney’s film “FROZEN”, her arr. af Frank BernaertsSpilles af Hjemmeværnets Musikkorps Aarhus i Koncertdivisionen.


Howard Lorriman: Cry of the Mountain

Komponist Howard Lorriman blev bedt om at beskrive det bjergrige område og det blev så til et fantastisk stykke: Cry  of the Mountain. Her kommer vi igennem de skiftende årstider, sol der smukt lander på bjergtoppe og naturligvis sne og lavineskred.Spilles af Skanderborg Brass Band i 1. division.


Paul Lovatt-Cooper: Equilibrium

EQUILIBRIUM er bygget op omkring koralen ”St. Margaret” som indgår både i sin helhed og som små brudstykker igennem hele stykket.EQUILIBRIUM er skrevet til Ross Johnson og Camberwell Citadel Band. Titlen beskriver en tilstand hvor modstridende kræfter og faktorer ophæver hinanden og dermed opnår stabilitet.Cornetterne lægger ud med en trioliseret figur, som er gennemgående igennem hele værket. Efterhånden som de andre instrumentgrupper falder ind, tilfører de forskellige farver til figuren enten ved lange toner eller modstridende rytmer.Det udvikler sig til en hektisk sats med mange hurtige rytmer oveni hinanden, og midt i det dukker der efterhånden flere små brudstykker af koralen St. Margaret op.Midt i værket høres koralen endelig som cornetsolo i sin fulde længde. Og igen afbrydes alt det smukke af vilde og hektiske rytmer. I løbet af værket begynder de modstridende rytmer at mødes for til sidst at smelte sammen med koralen som et solidt underlag i en flot finale.Det er musikerne i Hinnerup Garden, der selv har foreslået og valgt stykket. Vildskaben og energien tiltaler medlemmerne i garden, der elsker at blive udfordret og prøve at nå nye grænser for, hvad der kan lade sig gøre.Spilles af Hinnerup Garden i 1. division.


Leighton Lucas: Corale and Variations

Den engelske komponist Leighton Lucas (1903 – 1982) startede sin karriere som balletdanser i intet mindre end Sergei Diaghilevs ”Ballet Russes”. Senere begyndte Lucas at instruere balletter og egentlig komponere musik, indtil han blev en prominent filmmusikkomponist.I 1962 dirigerede Lucas Black Dyke Band hvortil han også skrev Chorale and Variations i 1968.Stykket er en vidunderlig smuk skrevet collage:En bastant, emotionel og intensiv start, der giver associationer til Bach’s berømte Chaconne, fra Partita Nr. 2 for violin.Den første korte variation resumerer koralen i en toscansk Saltarello-dans, der minder om Mendelsohns Italienske Symfoni.Tredje variation er en munter Habanera, efterfulgt af en anden folkedans – den polske Mazurka.Femte variation er et intimt intermezzo med association til Delibes berømte duet fra Lakmé.Sjette variation er en frisk galop, der udvikler sig fra den simple melodi frem til den voldsomme finale.Spilles af Senex Brass Band i 3. division


Jan Lynggaard Sørensen: The Power Within (Uropførelse)

Spilles af FDF Aarhus Musikkreds i 3. division


Katie Moss: The Floral Dance, arr. Derek Broadbent

Spilles af Hjemmeværnets Musikkorps Aarhus i Koncertdivisionen.


Carl Nielsen og Poul Schierbeck: "Tit Er Jeg Glad" & "I Danmark Er Jeg Født", arr. Jesper Riis

“Tit er jeg glad” og “I Danmark er jeg født” er sange de fleste danskere har et stærkt forhold til, og er sange der flittigt bliver brugt ved alsang, når mennesker samles i det danske land, både i det private og offentlige. I disse to udgaver for harmoniorkester bruger arrangøren Jesper Riis melodierne af Carl Nielsen og Poul Schierbeck til at udforske forskellige stilarter i musikken, samt hvilke klanglige potentialer harmoniorkestret kan byde på. Begge arrangementer for harmoniorkester er i 2019 lavet til Aarhus Postorkester af Jesper Riis, og APO kan høres spille dem i koncertdivisionen.


Philip Sparke: Cambridge Variations

Cambridge Variations blev bestilt til All England Masters Brass Band Championship 1992.Grundlaget er de seks noder i ordet “Cambridge”, (CABDGE).Værket er i fem sektioner (variationer), alle delvist afledt af nævntenoderække.Første afsnit indeholder en koral, startende med noderækken. Efterfulgt af beslægtede figurer i low brass, efter kornetterne har oprettet et raslende ostinat. Et orkesterklimaks følger, og en forkortet koral fører til:Figurer baseret på noderækken introducerer en robust melodi i baryton/euphonium, som leder til et nyt tema i horn/baryton.Et mellemstykke fremhæver hver sektion af bandet efter tur, startende med slagtøj. Dette leder videre til:Et langsomt afsnit, begyndende med en udtryksfuld kornetmelodi, afledt af noderækken.Euphonium danner en ostinat-figur over en melodi i basserne. Dette fortsætter,indtil sopranen etablerer en mere legato melodi. Dette opløses i et boblende kornet-ostinat, hvorunder en langsom akkordgang dannes. Den oprindelige koral vender tilbage i triumf og hurtigere coda bringer værket til slutning.Spilles i Elitedivisionen


Philip Sparke: The Land of the Long White Cloud

The land of the long white cloud – Aotearoa, er det første test-piece Philip Sparke skrev til det New Zelandske 1980 Nationale mesterskab, titlen som blev givet til New Zeland af de Polynesiske bosættere. Da de ankom til landet hang der lange hvide skyer tæt over landet og indhyllede landet i et smukt billede af idyl og frodighed.Spilles af Danfoss Orkestret i 2. division.


Philip Sparke: Music for a festival

Spilles af Hvidovre Musikskoles Brass Band i 2. division.


Gareth Wood: Brass Triumphant

Brass Triumphant er et værk i fire satser, som blev komponeret til The Cory Band i forbindelse med deres 125 års jubilæum i 2009. Første sats er en festlig fanfare, som indeholder en stærk melodi, som går igen gennem hele stykket. Anden sats er kraftfuld og afspejler kamp og bestræbelser. Tredje sats er et smukt og langsomt melodisk ”digt” med undertitlen ’Mist of the Forest’. En melodi båret af euphoniet hædrer de walisiske folkemelodier. Fjerde sats, finalen, er en rutsjebanetur, der bringer os helt til kanten af band teknik. Spilles af Dania Brass Band i 1. division.


Aspects of Andrew Lloyd Webber, Arr. Peter Graham

Spilles af Hjemmeværnets Musikkorps Aarhus i Koncertdivisionen.