Praktisk

Senest opdateret: 29. oktober 2025

Når vi d. 31. oktober og 1. november afholder DM Brass 2025, er det igen i Musikhuset Aarhus.

Fredag d. 31. oktober afvikles pligtstykkerne i 1. og Elitedivision i Symfonisk Sal fra kl. 17.30 til 22.00

Lørdag d. 1. november starter dagens program i Symfonisk sal kl 9.30. hvor vi lægger ud med 3. division, så 2. division og slutter dagen med selvvalgte opgaver i 1. division og Elitedivisionen.

Den endelige spillerækkefølge kan ses på https://www.daodm.dk/tidsplan/ fra d. 17. oktober 2025.

Billet til begge dage kan købes for 120,- kr. og så kan man frit komme og gå, som man ønsker. Billetten ombyttes ved indgangen til koncertsalen til et armbånd – det letter vores arbejde med at tjekke adgang til salen, og dermed vores mulighed for at overholde tidsplanen.

Studerende kan købe en billet for kun 80,- kr.

Vi håber at se så mange som muligt på publikumspladserne. 120,- kr. for næsten 14 timers musik – det må vist siges at være billigt i disse tider. Og overskuddet går til et godt formål. Nemlig DAOs mulighed for igen næste år at have råd til at booke Musikhuset til DM Brass, så alle kan nyde musikken i lækre rammer.

Billetter til DM Brass 2025 kan købes hos Musikhuset Århus på dette link

NB: Vi anbefaler, at man køber billet online på forhånd. Billetsalget i Musikhuset har kun delvist åbent under konkurrencerne.

1. juli: Tilmelding til DM Brass og Koncertstævne samt depositum

31. august: Indberetning af selvvalgt opgave

1. september: Partiturer skal være MU i hænde.

1. oktober: Deadline for indberetning af programtekst og billeder

2. oktober kl. 23:59: Deadline for opdatering af medlemslister i styreportalen.

3. oktober: Lodtrækning i 1.,2. 3. division

17. oktober: Sidste frist for bestilling af madbilletter til aftenfesten 1. november

17. oktober: Deadline for indberetning af evt. byt orkestrene imellem mht. spillerækkefølge

18. oktober: Endelig spillerækkefølge offentliggøres

31. oktober / 1. november – DM Brass 2025 i Musikhuset, Aarhus

Under DM Brass og Koncertstævne 2025 vil Aarhus Percussion stille de følgende instrumenter til rådighed for alle de deltagende bands. Der er taget udgangspunkt i lister fra tidligere år, så modellerne KAN være anderledes, men instrumentet findes på scenen.

Siden er opdateret 29/10: Der er rettelser vedr. klokkespil og bækkener, samt tilføjet congas.

(med forbehold for ændringer).

  • 4 Majestic Symphonic Grand pauker (32”, 29”, 26” 23”)
  • Paukestol
  • Chimes (mark tree) PJ på stativ
  • 2 Majestic Prophonic lilletrommer + stativer
  • 3 suspende cymbals på stativer (15”, 18” og 19”)
  • 1 Majestic klokkespil stål – 1 Majestic allu – 1 Premier stål alle på stativer, så kan man selv vælge.
  • Majestic Deluxe Xylofon Honduras Rosewood
  • 1 Wuhan Tam-tam + stativ + kølle
  • 4 Majestic Concert Black Series toms + stativer
  • 3 woodblocks på stativ (high, medium, low)
  • Temple Blocks + stativ
  • Majestic Concert Black Series tilding Stortromme
  • 4 aflægningsborde
  • PJ Bongos på stativ
  • Majestic Artist Vibrafone
  • Triangel studio 49 + stativ
  • Zildjian A2 bækkener + stativ
  • 1 sæt Rørklokker + 2 hamre
  • 2 congas på stativ

Desuden kommer der til at være et trommesæt på scenen, venligst udlånt af Nicolaj Langgaard.

Slagtøj kan besigtiges                                         

Fredag d. 31/10 kl. 17:00-17:15 i Symfonisk Sal
Lørdag d. 1/11 kl. 9.00-9:15 i Symfonisk Sal

Alle deltagende orkestre, både i konkurrencerne og i koncertdivisionen, betaler solidarisk til en pulje, som dækker transportudgifter. Og alle orkestre får del i puljen efter disse regler:

  1. Der dækkes disse faktiske udgifter efter kvittering: Tog- eller busbillet, færgebillet, samt broafgift. Derudover gives en kilometertakst pr. km (kr. 0,35) fra orkestrets hjemsted til Musikhuset Aarhus (t/r) for det antal personer, som rejser med personbil eller særskilt buskørsel.
  2. Hvert orkester kan dog maksimalt få dækket et beløb, der svarer til, hvis orkestret rejser udelukkende i personbiler, samt (for orkestre fra Sjælland) via Storebælt. Der beregnes ud fra, at der kan være 4 personer pr. bil, dog tæller 1 tuba som 1 person.

Det er ikke meningen, at transportudligningsordningen skal give overskud. Derfor vil den generelle kilometertakst i denne ordning kunne blive justeret opad, hvis der er nogen, der har fundet en billigere transportform. Det vil således være en solidarisk besparelse.

Udfyld og indsend denne blanket:

Alle deltagende orkestre modtager efter nytår en lydoptagelse med orkestrets egne fremførelser. DAO forbeholder sig ret til at offentliggøre orkestrenes optræden ved DM Brass og Koncertstævne til streaming.

Det er desværre ikke lykkedes af få en fornuftig aftale om streaming af DM Brass 2025 på plads, så I år kan deltagerne live-optræden kun opleves ved fremmøde i Musikhuset.

Vi sørger for videooptagelser af alle orkestre, som bliver tilgængelige for alle efter weekenden.
Link til optagelserne lægger vi ind her og på vores facebook-side.

Hvis DM Brass og Koncertstævne 2025 ikke kan gennemføres pga. force majeure, vil deltagergebyrerne blive refunderet efter disse regler: 

  • Ved aflysning mere end 6 uger før DM Brass og Koncertstævne 2025 vil alle opkrævede gebyrer inkl. depositum blive refunderet. 
  • Ved aflysning mindre end 6 uger før DM Brass og Koncertstævne 2025 vil kun transportbeløbet blive refunderet. 

Skæringsdatoen er således d. 19. september 2025. 

Vinderen af Elite-divisionen for brassbands bliver Danmarksmester og kvalificerer sig dermed til deltagelse i EM for brassbands følgende år. Se www.ebba.eu.com

DAO yder økonomisk støtte til EM-deltagelse for danmarksmesteren.

Festmiddagen vil finde sted i Centralværkstedet

Dørene åbnes for forudbestilte, spisende gæster kl. 18.30 (med Festmiddag-armbånd), og kl. 21.00 for øvrige DM-deltagere.

DM-deltagere der ikke ønsker at spise, men som gerne vil deltage i festen bagefter skal have et særligt fest-armbånd, da vi skal have kontrol med antallet af gæster i DGI-huset. Tilmelding sammen med eget orkester er derfor nødvendig.

Maden serveres ved bordene fra kl. 19.30 og Centralværkstedet har sammensat følgende menu:

Forret
Pocheret torsk med stikkelsbær, friterede brødkrummer, bisque & dild

Hovedret
Braiseret kalvekæber med pommes puré, butternut squash, græskarkerner & kalve jus

VEGETARMENU

Forret
Rødbede tatar m. confiteret æggeblomme, jordskokke chips og bitre salater

Hovedret
Langtidsstegt blomkål med brunet smør, pommes puré, ristet kål & estragon

Pris: 200,- kr. pr. person

Øl (og klippekort), vand, vin, cocktails og long-drinks kan købes til meget rimelige priser.

Vi forventer at kunne afholde præmieoverrækkelsen kl. 21.30

Der er god adgang til Musikhuset Aarhus med offentlig transport.

Parkering for privatbiler

Scandinavian Center Aarhus

Du kan parkere i Scandinavian Center Aarhus’ parkeringskælder lige ved siden af Musikhuset.

Vær opmærksom på, at du ikke længere kan ombytte din parkeringsbillet til en udkørselsbillet i Musikhuset. Til gengæld har Scandinavian Center Aarhus gjort det nemmere og givet dig flere betalingsmuligheder.

Læs mere om parkering ved ACC her

GPS koordinater til indkørsler

  • Indkørsel fra Valdemarsgade: 56.152213, 10.199084
  • Indkørsel fra Skovgaardsgade: 56.153609, 10.196241
Parker i Musikhusets parkeringskælder

Parkeringskælderen er åben døgnet rundt og er både belyst, nem og overskuelig.

Der er 88 tilgængelige parkeringspladser i Musikhuset. Både ind- og udkørsel sker fra Aros Allé.

Betaling kan ske på 2 måder:

1) Betalingsautomat

Husk at placere parkeringsbilletten i bilens forrude. Prisen er 18 kr. pr. påbegyndt time.

2) ParkMan (App)

Med ParkMan appen kan du betale uden at finde en betalingsautomat. ParkMan kan downloades, der hvor du henter apps eller på ParkMan.dk. Når du vil parkere ved Musikhuset, vælger du område 2660 i appen.

Vær opmærksom på, at det ikke længere er muligt at købe et p-kort i receptionen eller Billetsalget.

Ladestander til elbiler

Musikhuset råder over en ladestander fra Clever med to ”type 2” ladeudtag så to parkerede biler kan lade samtidigt. Parkering med elbiler er kun tilladt med gyldig parkeringsbillet.

GPS koordinater til indkørsel
  • Indkørsel fra Aros Allé: 56.154198, 10.198339

Parkering for handicappede

Musikhuset Aarhus har seks parkeringspladser reserveret til handicappede.

Parkeringspladserne er gratis at benytte, hvis du har et autoriseret handicapskilt placeret synligt i forruden.

Du finder parkeringspladserne her:

  • To pladser foran Musikhuset på hjørnet af Thomas Jensens Allé
  • Fire pladser langs siden af Musikhuset ved Skovgaardsgade

Er parkeringspladserne optagede har Aarhus Congress Center fire parkeringspladser for handicappede.

Disse fire pladser finder du ved at køre ind ad den samme vej som taxaerne – til højre forbi bommen ved indkørslen til parkeringspladsen.

Læs mere om tilgængelighed i Musikhuset Aarhus.

I tilfælde af fyldte parkeringspladser

Hvis alle parkeringspladser i Musikhuset og Aarhus Congress Center er optagede, anbefaler vi parkeringshuset i Bruuns Galleri, der ligger få minutters gang fra Musikhuset.

Parkering for busser

Dollerupvej
Ankommer I i bus, er der mulighed for at holde på Dollerupvej ved Ceres Byen. Gaden ligger tæt på en af byens store turistattraktioner Den Gamle By. Det er gratis at parkere på Dollerupvej.

Busparkering v. Dollerupvej, 8000 Aarhus C

Godsbanen
Ved det hippe og innovative miljø omkring Godsbanen og bydelen Aarhus K er der ti store parkeringspladser, hvor busser kan parkere. Herfra er der gåafstand til Musikhuset Aarhus.
Du kan købe en p-billet på stedet.

Godsbanen, 8000 Aarhus C

Musikhuset Aarhus
Symfonisk Sal
Thomas Jensens Allé 2
8000 Aarhus C