Selvvalgte opgaver DM Brass 2023
Ad Optimum (To the Highest) – Peter Graham
Peter Graham blev inspireret til Ad Optimum efter en oplevelse på Frelsens Hærs Star Lake Musicamp i 1985, hvor han overværede en fremførelse af Erik Leidzen’s Selections – None Other Name med bandmaster James Williams som dirigent. Fremførelsen gjorde et stærkt indtryk på Graham, og Ad Optimum er skrevet som en hyldest til Leidzen’s stykke og især til mindet om den stærke passion for musikken, som Peter Graham oplevede ved fremførelsen. Undervejs i stykket høres temaer fra tre hymner – Laudes Domini, The Name of Jesus samt Richmond. Lidt inspiration fra Eric Ball’s musik sniger sig også ind undervejs.
Ad Optimum blev uropført i 1999 på Star Lake Musicamp – med James Williams som dirigent.
Ad Optimum spilles af Hjørring Brass Band.
Albinus Variations – Etienne Crausaz
Johann Georg Albinus skrev en række lutherske salmer sat til musik af forskellige komponister. Johann Sebastian Bach omarbejdede og indsatte nogle af disse salmer i sine kantater, særligt koralen “Alle Menschen müssen sterben” (“Alle mennesker skal dø”) i BWV 162. Albinus Variations af Etienne Crausaz åbner med en højtidelig kadence, efterfulgt af fem kontrastfyldte variationer over denne korale. Begge versioner af koralen, i dur og mol, blev brugt som reference for dette værk.
Etienne Crausaz – Albinus Variations spilles af Frederiksberg Brass Band
A Tale as Yet Untold – Philip Sparke
A Tale as Yet Untold blev specielt bestilt af Cory Band til European Brass Band Championships i Linz, Østrig, 2010, og deres vinder præstation gav dem et hattrick af sejre ved konkurrencen.
Temaet for værket, der er sat i tre satser, er et, der går igen og igen i hele Philip Sparkes musik – specifikt en række værker for concert band: Trombonekoncerten, Deserts, When the Spirit Soars og Spirit of the Sequoia – som tager den menneskelige ånds kraft til at overvinde modgang som deres emne, og hvordan musikkens skønhed kan hjælpe i denne henseende.
Titlens ’fortælling’ er en selvbiografisk en, som komponisten mener ikke behøver at blive røbet for at forklare musikkens program, som omhandler en meget mere almen menneskelig tilstand. Første sats åbner med en gentagende figur i cornetterne, hvorunder et lidenskabeligt tema udvikler sig. Dette afkortes af en tæt beslægtet hurtigere sektion, som omfatter to vekslende stemninger: en aggressiv ‘toccata’ afbrudt af en længselsfuld 6/8-melodi. Anden sats er værkets hjerte og symboliserer den menneskelige sjæls evne til at overvinde første sats ‘Sturm und Drang’ med en ukuelig følelse af optimisme. Tredje sats forsøger at ophæve denne følelse af fred, men ender triumferende i en hilsen til den menneskelige ånds kraft.
A Tale As Yet Untold spilles i elitedivisionen
Chorale and Variations – Leighton Lucas
Er skrevet i 1966 af Leighton Lucas
Stykket ser på papiret let ud, men er faktisk ret udfordrende og har været lærerigt at arbejde med. Det er absolut andet en at flytte fingre. Her kommer evnen til at lytte og spille sammen virkelig på prøve.
Det starter med koralen. Herefter kommer seks variationer i de klassiske stilarter og tempi.
Det kan være svært at genkende koralen, men den er der hvis man lytter godt efter.
Leighton Lucas (1903 – 1982) er måske ikke den mest kendte i brass band-verdenen, men som autodidakt komponist, har han skrevet em imponerende række af værker. Det dække alt fra orkesterværker, filmmusik, koraler, balletmusik og altså også brass band.
Chorale and Variations spilles af Svogerslev Brass Band
Chivalry – Martin Ellerby
Chivalry blev bestilt af Philip Biggs og Richard Franklin til All England Masters Brass Band mesterskab i 2003, og værket blev dedikeret til Peter og Norma Wilson.Martin Ellerby har valgt at beskæftige sig med de to temaer kærlighed og krig og ladet dem konkurrere mod hinanden i det, som komponisten selv beskriver som en filmstruktur.Der kan høres elementer af filmmusik i værket, der sigtes mod at spejle sig i Hollywoods gyldne æra.Selvom værket ikke har nogen pauser, er det opdelt i navngivne scener:
Fanfare and Overture, Combat (kamp), 1st Romance, Pageant (optog), 2nd Romance, Tournament (ridderoptog), To the Warres (hen tilslagmarken), Honour (Ære til Lucasta), 1st Crusade (korstog), 3rd Romance, Cortege (kortege), 2nd Crusade, 4th Romance and Finale.
Et spændende stykke musik, der kræver stort samarbejde af alle. Martin Ellerbys Chivalry spilles af Skanderborg Brass Band
Excalibur – Jan Van der Roost
Excalibur er kong Arthurs magiske sværd, der ifølge legenden er uovervindeligt i kamp. Arthur får sværdet fra en keltisk moder-gudinde, der rækker ham det nede fra vandet sammen med en magisk sværdskede, der får sår til at ophøre med at bløde. På sit dødsleje kan Arthur ikke selv kaste sværdet tilbage i søen. Han beder sin tjener, Bedwyr om at gøre det, men denne kan ikke nænne at skille sig af med pragtstykket. Han vender tilbage til Arthur og siger, at sværdet er kastet i søen, men da Arthur spørger ham ud, og Bedwyr svarer, at der ikke skete noget usædvanligt, ved Arthur, at han lyver. Bedwyr sendes tilbage til søen, og da han denne gang kaster sværdet i søen, ser han den mystiske hånd dukke op, gribe sværdet, svinge det tre gange og trække det med sig i dybet. Sværdet er aldrig set igen.
Excalibur for Brass Band er skrevet af Jan van der Roost. Værket blev uropført i kompositionskonkurrencen Adolphe Sax. Som titlen indikerer, var den legendariske kong Arthurs sværd inspirationen til dette spektakulære værk. Musikken afspejler Excaliburs hurtighed, kraft og smidighed. Den udtryksfulde midterste del af værket peger på tilgivelsen og generøsiteten hos Kong Arthur og hans elskede Guinevere.
Excalibur spilles af Dania Brass Band
Hypercube – Oliver Waespi
Hypercube er en musikalsk fortælling delvist inspireret af arkitekturen i Grande Arche de la Défense i Paris, hvis form er blevet sammenlignet med en hyperkube. Med denne bemærkelsesværdige bygning som udgangspunkt udforsker stykket poesien og virkeligheden i urbane landskaber.
I løbet af stykket bliver disse kontrastfyldte elementer flået ind i en dramatisk og virtuos udvikling i det forlængede afsnit kaldet “Le Vertige” (Svimmelhed). Skytemaet vender senere tilbage i en række lyriske soloer. I stykkets sidste del bliver både Svimmelheds- og Hyperkubetemaerne baggrunden for en vedvarende acceleration, som giver indtrykket af en slags musikalske Penrose-trapper.
Hypercube blev bestilt af Paris Brass Band og foreningen ADIAM 94 i 2015
Hypercube spilles i elitedivisionen
Kingdom of Dragons – Philip Harper
‘Kingdom of Dragons’ er en komposition af Philip Harper, der fejrer Gwent County i South Wales. Stykket blev bestilt til at markere 50-års jubilæet for Gwent Youth Brass Bands dannelse i 2010. Det er opdelt i fire sektioner, der repræsenterer Gwents enhedsmyndigheder. Musikken spænder fra majestætiske fanfarer og gamle slotte til dramatiske skildringer af kulminer og ender i en triumferende fejring af Newport som symbol på fremtidsoptimisme. En storslået musikalsk hyldest til Gwents arv. Kingdom of Dragons spilles af Aalborg Postorkester
Lake Of The Moon – Kevin Houben
Aztekerne var et stolt, indiansk folk, der i flere århundreder var på rejse ned gennem Nordamerika til de endelig fandt deres faste tilholdssted. Det var en ø midt i saltsøen Texcoco. Her grundlagde de i 1400-1500 tallet deres hovedby Tenochtitlan, der lå hvor Mexico City ligger i dag. Nummeret ”Lake of the moon” handler om denne rejse og der er derfor forskellige musikgenrer repræsenteret, – naturligvis sydamerikanske rytmer men også, lidt mere overraskende, orientalske og endda kosakinspirerede passager. Aztekerne kaldte Texcocosøen for ”Lake of the Moon”
Lake of The Moon spilles af Hvidovre Musikskole og Christianshavn Brass Band.
Music From Kantara – Kenneth Downie
Da komponisten Kenneth Downie og hans hustru flyttede ind i deres nye hjem i Winchester, opdagede de, at huset var navngivet Kantara af de tidligere ejere. Nysgerrige på, hvor navnet stammede fra, fandt de frem til en slotsruin på Cypern ved navn Kantara, som de tidligere ejere engang havde besøgt. Et billede af slotsruinen var også efterladt hængende på væggen som en gave til de nye ejere af huset.
Music From Kantara blev komponeret i 1993 til National School Band Association Composer Competition og er siden blevet brugt til mange konkurrencer, både som pligtnummer og som selvvalgt. Herhjemme blev det senest brugt som pligtnummer i 2018 i 3. division. Værket består af 3 satser og prøver ikke på at beskrive noget, men lader musikken stå for sig selv. De 3 satser har alle hver sin karakter – fra den lette spiritoso i stykkets første sats til den korte, men lyriske 2. sats – og til sidst rundes det hele af i en presto finale.
Music From Kantara spilles af Da Capo Brass Band
New World Sketches – Dan Price
New World Sketches er en beskrivende rejse gennem landskaber og billeder af Amerika i
den tidlige del af det tyvende århundrede. De valgte billeder og karikaturer indbefatter musik, som komponisten Dan Price forbinder med ”Den Nye Verden” og i det musikalske sprog fremgår tydelig inspiration fra hverdagens lydbilleder og teknik, hvilket amerikanske komponister gennem årene har introduceret i deres musik.
Stykkets tre satser bærer titlerne: Sidewalk, The Deep South og Rodeo
I Sidewalk præsenteres vi for en travl gade i New York i 1930-erne, lyden af Broadway,
glimt fra tegnefilmserien ”Tom og Jerry”, et par takter fra George Gershwin’s ”Rhapsody in
Blue” og passager med jazz. The Deep South begynder med en enkel spirituel sang, en typisk ”work song”, som vi typisk forbinder med slavernes sange. Tempoet stiger og et damplokomotiv dukker frem i lydbilledet. Stilen er rytmisk, og fra bagrække-kornetter og tromboner høres togfløjte.
Rodeo – sidste sats – hvor komponisten i starten tager os med til en livlig og energisk rodeo.
Herefter følger en mere afslappet folkesang som fremkalder billeder fra et lejrbål eller en
fest i en landsby. Satsen fører os derefter til gudstjeneste i en lille kirke. Og den afsluttes med en gentagelse af rodeo-musikken og citat fra bymotivet, som var starten på ”New Worlds Sketches”.
New World Sketches spilles af Sejs Blæserne
Olympus – Philip Harper
Stykket begynder med satsen “Opening Ceremony” der med fanfare, pomt og pragt symboliserer åbningsceremonien ved de antikke olympiske lege i Grækenland. Herfra er der en direkte overgang til næste sats “The Chariot Race” hvor hestenes tordnende hove og vognenes buldren høres i bas og Percussion under den heroiske melodi der første gang bliver præsenteret i horn-sektionen. Næste sats beskriver “The Temple of Zeus at Olympia”, som blev hædret gennem oldtidens olympiske lege og som idag bliver betegnet som et af Antikkens syv underværker. “The Olympic Flame” præsenterer en lyrisk nationalhymne-lignende melodi der udvikler sig og, som den olympiske flamme, bliver passeret gennem orkestret fra Euphonium via horn og bliver hermed “Højere” når den gives videre til cornet og bliver “Hurtigere” i et accellerendo mod enden af satsen hvor flammen samles og tænder den olympiske ild. Den sidste sats af stykket “The Olympic Truce” hylder traditionen fra de antikke olympiske lege, hvor man holdt våbenhvile i de igangværende krige og stridigheder mens legene stod på.
“Citius, Altius, Fortius” – Hurtigere, Højere, stærkere.
Olympus spilles af FDF Aarhus Musikkreds
Renaissance – Peter Graham
Renaissance er skrevet i år 2000 og er en efterfølger til Peter Grahams tidligere værk ’Shine as the Light’. Ligesom med Shine as the Light, er Major Joy Webb’s arbejde kernen af musikken og omdrejningspunktet er sangen ’Come into our world’ fra 1978. Sangen er en bøn om en genoplivning (eller renæssance) i form af Jesus Kristus’ lovede genkomst, hvilket Peter Graham følte var særligt passende ved begyndelsen af et nyt årtusinde. Andre reference inkluderer hymnen ‘St. Francis’ og stykket afsluttes med den majestætiske ’Laudes Domini’.
Renaissance spilles af Flyverhjemmeværnets musikkorps
Sand and Stars – Thierry Deleuyelle
Sand and Stars illustrerer forfatter/pilot/journalist Antoine de Saint-Exuperys rejse, da han forsøgte at slå rekorden for en Paris-Saigon-flyvning. Efter at have startet som planlagt, endte rejsen før tid i hjertet af Sahara med et ødelagt fly og redningen, lige i tide, af piloten og hans navigatør. Skrevet i seks dele varierer dette meget farverige stykke mellem en mystisk atmosfære, den øredøvende støj fra et fly, der rammer jorden, og livligheden af en arabisk dans, præget af cornet- og euphonium-soloer, inden det afsluttes med et spektakulært musikalsk fyrværkeri.
Sand and Stars spilles i elitedivisionen
Sinfonietta No 3 – Etienne Crausaz
Sinfonietta no 3 blev bestilt af den schweiziske musikforening (ASM) til Féte Féderale des Musiques i Montreux i 2016 (første kategori). I dette krævende og energiske stykke forvandles det lyriske materiale af rytmiske mønstre, jazzelementer og flere kadencer for forskellige instrumenter.
Værket blev også brugt i første kategori ved Dutch National Brass Band Championship (NBK) i Utrecht i oktober 2016, ved National Brass Band Championship Grand-Quevilly (F) i februar 2022 samt ved den scweiziske konkurrence af Brass-Band (CSBB) i Luzern i november 2023.
Sinfonietta No 3 spilles i elitedivisionen
The Dark Side of The Moon – Paul Lovatt-Cooper
Dette stykke musik er en musikalsk forestilling af månens mørke side som forestilles at være øde og ufrugtbart.
Fra starten af stykket gives et musikalsk billede af det rå landskab med begrænset lys og varme.
Det er bagsiden af månen som inspirerer komponisten i dette stykke musik. Altså den mørke side af månen vi ikke ser, da der hverken er sol eller lys fra jorden.
Komponisten forestiller sig uhygge, altså den skræmmende følelse det er, at stå i komplet mørke.
Men når man så langsomt opdager omgivelserne og øjnene vandrer mod
nattehimmelen, udfolder der sig et fænomenalt syn med utallige stjerne, galakser, planeter og solsystemer lige foran dig.
The Dark side of the moon viser et musikalsk billede af hele oplevelsen som komponisten forestiller sig det.
The Dark side of the moon spilles af Greve-Roskilde Brass
Viking Age – Thierry Deleruyelle
Vikingetiden varede fra slutningen af det ottende, til midten af det ellevte århundrede. I denne periode udforskede, plyndrede og satte skandinaviske krigere og købmænd deres præg på talrige territorier. Værket er baseret på en serie af fire noder, der optræder i forskellige former i de fire attacca-satser: Northern Men, Explorer, Raids og Heritage. Det er et imponerende og spektakulært stykke, med masser af interessante og sangbare partier til alle sektioner.
Viking Age spilles af FDF Gladsaxe Brass Band