Selvvalgte værker i Elitedivisionen
Værkerne er her opstillet alfabetisk efter komponistens efternavn. Af hensyn til den lukkede bedømmelse afsløres ikke, hvem af orkestrene i elitedivisionen, der spiller hvilket værk.
Etienne Crausaz: Sinfonietta No. 3
Sinfonietta no. 3 blev bestilt af det Schweiziske Musikforbund i Montreux i 2016.
Stykket begynder med et motiv bestående af 5 toner som bliver afbrudt af fanfarer i cornetterne. Fanfarerne dør langsomt ud og motivet dukker igen op, men nu som en solo hos solo hornet som skaber en rolig og fredfyldt atmosfære.
Allegro satsen, som består af nogle markante rytmer, udvikler sig ud fra det oprindelige 5 toners motiv.
I denne sats bliver et nyt tema introduceret, først i mellemgruppen af orkesteret og siden tutti i bandet. Hen imod slutningen af allegroen tilføjer trombonerne en meget jazzy karakter til denne sats suppleret af hi-hatten.
Herefter kommer den langsomme sats. I første del af satsen præsenterer Solo Euphonium & Principal Cornet kadencer, hvor anden del præsenterer det originale motiv, som kulminerer i stykkets klimaks.
Peter Graham: Journey To The Centre of The Earth
Journey to the Centre of the Earth er skrevet over Jules Vernes roman af samme navn. En roman der udforsker de opdagelsesrejsendes vej til jordens indre.
Edward Gregson: Dances and Arias
George Lloyd: English Heritage
George Lloyd var en engelsk komponist med fødderne solidt plantet i traditionerne. Faktisk så solidt at han blev ved med at skrive romantisk musik langt op i det 20. århundrede. – kald det bare stokkonservativt eller måske ligefrem typisk britisk! Han har skrevet adskillige symfonier og andre større orkesterværker men også originalmusik for brass band. Mest kendt er nok ”Diversions on a bass theme”, ”Royal Parks” og ”English Heritage”, som vi skal høre her. English Heritage, som netop hylder det klassiske, velkendte, traditionsbundne, er skrevet i 1988 til ”Kenwood Concerts for English Heritage” og blev efterfølgende brugt som pligtnummer til national i England i 1990.
Philip Sparke: Music of The Spheres
Music of the Spheres blev bestilt af YBS og første gang opført ved EBBC 2004. Værket afspejler komponistens fascination af en teori af Pythagoras, om at kosmos var styret af de samme love, der styrer forholdet mellem toner i en skala. Svarende til afstanden mellem de seks kendte planeter, som hver producerer en tone i en kontinuerlig himmelsk melodi (desværre ikke hørbar for mennesker). Disse seks toner danner grundlaget for satserne ”Music of the Spheres” og ”Harmonia”.
Stykket åbnes med en hornsolo kaldet t = 0, tidspunktet da tid og rum blev skabt, og dette efterfølges af en skildring af selve ”Big Bang”, da hele universet opstår fra et enkelt punkt.
”The Lonely Planet”, er en langsom meditation over skabelsen af liv på jord, og vores søgen efter andre civilisationer i universet.
”Asteroids and Shooting Stars” viser de flyvende objekter i rummet som konstant truer vores planet.
Stykket ender med ”The Unknown”, der stiller spørgsmål ved om vores konstante udforskning af universet i sidste ende vil føre til oplysning eller ødelæggelse.